A keresztény jellem és fejlődése

Ezt az anyagot nyomtatható PDF-fájlban lásd itt.

1. Életünk célja Isten dicsőítése azáltal, hogy (1) megismerjük és szeretjük Őt, hasonlóvá válva hozzá, és (2) másokkal is megismertetjük Őt, Krisztus tanítványaivá téve őket, kifejezve irántuk a szeretetünket (Ézs 43,7; Ef 1; Mt 22,36-40; 28,18-20; Jn 17).

2. A Biblia hangsúlyozza a kellő önismeret fontosságát (JSir 3,40; 2Kor 13,5). Érdemes pl. átgondolnunk, mitől ütünk/sírunk/táncolunk, más szóval mi indít minket különösen haragra, bánatra, örömre.* A bűneset következtében romlott jellemmel és lélekkel, romlott értelemmel, érzelmekkel és akarattal rendelkezünk - ilyen az óemberünk. A Jézus Krisztusba mint Megváltónkba és Urunkba vetett hit általi megtérés és újjászületés révén viszont új teremtéssé leszünk, s az Ő kegyelme, Szentlelkének ereje által növekedni kezdünk ebben az új, krisztusi életben, fokozatosan az Ő jellemét öltve magunkra, az Ő gyümölcsét teremve egyre bőségesebben (Ef 2; Kol 3; 2Kor 3,17-18; 5,1-6,1).** E növekedés - azaz a megszentelődés, vagyis a krisztusi jellem fejlődése - (elősegítésének) 12 oldalát (és az érett keresztény jellem további vonásait) tárgyalja Kenneth Boa könyve: Conformed to His Image: Biblical, Practical Approaches to Spiritual Formation (Hasonlókká legyenek képéhez - A lelki formálódás biblikus, gyakorlati megközelítései, Zondervan, 2001, 2020). Alapvetően Isten megismerésének főbb eszközei - más szóval a főbb kegyelmi eszközök - segítenek ebben, melyek nagyjából besorolhatók három tágan értelmezett kategóriába: a Biblia olvasása, tanulmányozása, kívülről megtanulása, elmélkedő átgondolása, bibliai tanítás hallgatása, megfelelő könyvek olvasása*** stb., az imádság különböző formái és a közösség gyakorlásának különféle módjai (az evangelizációt, a tanítványságot és a gyülekezeti életet és szolgálatot is beleértve). Ezekről bővebben lesz szó később. Életünk személyes célját (az egyéni elhívásunkat) is alapvetően ezen az úton (Isten személyes ismerete révén) ismerhetjük meg egyre pontosabban. Péter apostol így zárja második levelét: "növekedjetek a kegyelemben és a mi Urunk, üdvözítő Jézus Krisztusunk ismeretében. Övé a dicsőség most és az örökkévalóságban!" (2Pt 3,15; vö 1,5-7.)

* Ld. Schauermann Tamás: "Mit jelent saját elhívással rendelkezni?" (evangeliumiforum.hu/ef-archivum/hang-es-kepanyagok-2023).

** Vö. a megszentelődés "kacsacsőrre" emlékeztető ábrájával, ld. Biblikus gyülekezetvezetés - Út a keresztény egyház egysége és az ébredés felé c. könyvem (HRBGY, hivo.hu/HRBGY.pdf) 3. függelékének 4.5. bekezdését.

*** Pl. Donald S. Whitney: A keresztyén és a lelki fegyelem (KIA, 2000).

3. A keresztény ember jelleme egyszóval krisztusi jellem* - keresztényként Krisztus követői ("utánzói"**) vagyunk, benne élünk, Ő pedig bennünk; vele azonosul(t)unk és egyesül(t)ünk (Róm 6) - ami egyszerre múlt, jelen és jövő ("már igen" és "még nem"). Őhozzá igazodunk, az Ő képére "formálódunk át az Úr Lelke által dicsőségről dicsőségre" (2Kor 3,18). Kicsit más szempontból isteni jellemről van szó (2Pt 1,1-8): isteni természet részeseivé vál(t)unk, Isten követői/utánzói vagyunk (Mt 5,48; Ef 5,1). Mivel Isten végtelen és transzcendens, azaz messze fölöttünk álló lény, nem mindenben utánozhatjuk (még Krisztust sem, bár Ő a testet öltött Isten) - ezért is fontos kissé pontosítani, milyen a krisztusi jellem.

* Ez abból is következik, hogy a "keresztény" (vagy keresztyén) szó eredetileg azt jelenti: "krisztusi" (ld. az Új magyar etimológiai szótár "keresztény" szócikkét: uesz.nytud.hu/index.html); vö. ApCsel 11,26.

** 1Kor 11,1 - a "követő" szó (görögül mimétész) más fordítása: utánzó (Csia, Vida).

3. Isten (korlátozottan) átadható tulajdonságai közé tartoznak: szeretete és szentsége, irgalma és igazság(osság)a, jósága és bölcsessége, kegyelme és haragja.* Szentlelkének gyümölcse itt az egyik legjobb kiindulópontunk (Gal 5,22-23). A jellemünket Ő olyan fontosnak tekinti, hogy egyházának/gyülekezetének vezetését jellemes keresztény férfiakra bízta (1Tim 3; Tit 1). Alább főként ezeket a jellemvonásokat fejtjük ki némi részletességgel az említett igeszakaszok alapján.

* Isten természetének/jellemének e vonásait bővebben tárgyalja J. I. Packer: IGAZ ISTENISMERET / Megismerni Istent (Harmat, 1994/2019) és A. W. Tozer: A Szent ismerete (Bridge Mission Society, 1993).

1. A Lélek gyümölcse és más jellemvonások

Pál apostol a Gal 5,19-20-ban sorolja fel "a Lélek gyümölcsének" alábbi fajtáit. A sor folytatható (vö. 2Tim 1,7). Az életünkben minden jó bizonyos értelemben a Lélek gyümölcse!

1. Szeretet (ld. 1Kor 13,4-7, hivo.hu/HRBGY.pdf, 0.D.2.0. bekezdés és hivo.hu/szeretet.htm), 2. öröm. 3. békesség, 4. türelem, 5. szívesség, 6. jóság, 7. (hit)hűség, 8. szelídség, 9. önmegtartóztatás/önuralom/önfegyelem/mértékletesség.

2. Az érett keresztény férfi jellemzői

0. Alább az általános lelki érettség (lelki nagykorúság) jellemzőit vesszük sorra az 1Tim 3,1-12-ben és a Tit 1,5-9-ben a keresztény vezetőktől megkövetelt tulajdonságok, valamint a 2Tim 2,2 alapján. Bővebben ld. Gene A. Getz: A férfi a Biblia tükrében c. könyvét,* melyből itt is sokat merítek. Getz a hűségből indul ki; magam inkább a hithűséget választanám kiindulópontnak: nyilvánvalóan hívő (illetve hithű) emberről beszélünk, beleértve a Lélek gyümölcsének teljes sorát is (ld. az előző pontot), melynek mértéke/teljessége az érett keresztény (egyik) alapvető mércéje (vö. ApCsel 6,3.10).

* KIA, 2014, 2019, 20. o., ld. issuu.com/kia35/docs/f__rfi_a_bibliai_t__kr__ben_1-20.

1. Feddhetetlen (1Tim 3,2; Tit 1,6-7). "Kifogástalan" (Vida), "senki ne kritizálhassa őket jogosan" (EFO). Ez egy általános tulajdonság, mely azt jelenti, hogy viselője jó hírben áll (Getz).

2. Egyfeleségű férfi (1Tim 3,2; Tit 1,6). Szó szerint "egynőjű férfi" (más fordítások szerint "egynejű") A katolikus fordítások "egyszer nősült" kifejezése alighanem téves, mivel az özvegy köthet új házasságot (1Kor 7,39). Erkölcsileg tiszta, feleségéhez hű (ha nős) (ld.) .

3. Megfontolt (1Tim 3,2). Más szóval "böjtölő, önmegtartóztató, mértékletes, józan" (VZSÚSZ**). "Szavaiban és tetteiben kiegyensúlyozott" (Getz).

4. Józan/fegyelmezett/önmegtartóztató (1Tim 3,2; Tit 1,8 [2x]). "Józan, meggondolt, megfontolt, épeszű, értelmes, mértékletes, fegyelmezett, tisztességes, szerény" (VZSÚSZ).

5. Tisztességes / tiszteletre méltó (1Tim 3,2), jó példakép (Getz).

6. Vendégszerető (1Tim 3,2), önzetlen és nagylelkű (Getz);

7. Tanításra alkalmas (1Tim 3,2; Tit 1,9: "ragaszkodik a tanítással megegyező igaz beszédhez, hogy az egészséges tanítással tudjon bátorítani, és meg tudja győzni [feddeni] az ellenszegülőket") .

8. Nem részeges (1Tim 3,3; Tit 1,7), nem rabja alkoholnak vagy kábítószernek (Getz).

9. Nem erőszakos/önkényeskedő/kötekedő/arrogáns (1Tim 3,3; Tit 1,7 [2x]), nem önközpontú[/önfejű], és nem uralkodik másokon (Getz).

10. Szelíd/megértő (1Tim 3,3), "engedékeny, szelíd, elnéző, türelmes, méltányos, alkalmazkodó" (VZSÚSZ), tapintatos, szeretetteljes és jóságos (Getz).

11. Viszálykodást kerülő (1Tim 3,3), békés, nem veszekedő (Getz).

12. Nem pénzsóvár/haszonleső (1Tim 3,3; Tit 1,7), nem anyagias (Getz).

13. Háza népét jól vezeti (1Tim 3,4: "gyermekeit engedelmességben és teljes tisztességben neveli"; Tit 1,7: "gyermekei hívők [hűségesek*], nem vádolhatók kicsapongással, és nem engedetlenek") , jó férj és apa (Getz).

14. A kívülállóknak jó véleményük van róla (1Tim 3,7).

15. Nem indulatos (Tit 1,7), mentes a bűnné fajuló haragtól (Getz).

16. A jóra hajlandó, a jó kedvelője (Tit 1,8), Isten szerinti tevékenységeket folytat (Getz).

17. Igaz(ságos) (Tit 1,8), bölcs, jó ítélőképességű, elfogulatlan és méltányos (Getz).

18. Kegyes (Tit 1,8), szent, istenfélő, Istent teljes szívből szerető (Getz) - ez a lényeg (Mt 22,37)!

19. Egyenes beszédű (a diakónus és felesége, 1Tim 3,8.11: "nem kétszínű/kétnyelvű", "nem rágalmazó"), jóra (építésre) használja a nyelvét (Ef 4,15.29-5,4; Jak 3).

20. Alázatos (1Tim 3,3.6; 1Pt 5,5-6; vö. Mt 11,29), nem jellemző rá a büszkeség "főbűne" [sem az önzés és önközpontúság, ld. fent].

21. Hűséges (megbízható) (2Tim 2,2).

22. Elérhető (rendelkezésre áll), tanítható (2Tim 2,2).

* Alexander Strauch: Biblikus gyülekezetvezetés - A helyi gyülekezet presbiteri vezetésének helyreállítása (Evangéliumi Kiadó, megjelenés előtt). Biblical Eldership (4., teljesen átdolgozott kiadás, Lewis & Roth, 2023), 21. f. eleje.

** Varga Zsigmond J.: Újszövetségi görög-magyar szótár (Református Zsinati Iroda Sajtóosztálya, 1992).

3. Az érett keresztény nő jellemzői

0. Pál a Tit 2,3-5-ben az alábbi útmutatást adja Titusznak: " 3 Hasonlóképpen, tanítsd az idősebb asszonyokat, hogy tiszteletre méltóan viselkedjenek, ahogy ez Isten népéhez illik. Tanítsd őket, hogy ne mondjanak senkiről rosszat, és ne legyenek részegesek! Inkább másokat is tanítsanak a jóra. 4 Arra neveljék a fiatal asszonyokat, hogy szeressék a férjüket és gyermekeiket, 5 legyenek megfontoltak, tiszták, otthonukat tartsák szép rendben, legyenek kedvesek, és engedelmeskedjenek a férjüknek, hogy ne hozzanak szégyent arra a tanításra, amit Istentől kaptunk" (Egyszerű ford.). Itt a különböző bibliafordítások szerint a következő jellemzőkről van szó (1-12. bek., bővebben ld. Gene A. Getz és Elaine A. Getz: A nő a Biblia tükrében - Mi teszi valóban széppé a nőt? [KIA, 2014]):

1. Szentekhez illően / komolyan / tiszteletre méltóan viselkedjenek. (Getz: Tekintsenek a szépségre Isten szemszögéből, az Ő jellemét tükrözzék, vö. 1Pt 3,1-6.)

2. Senkit se rágalmazzanak / ne legyenek vádaskodók (inkább békéltetők, Getz).

3. Ne legyenek mértéktelen/sok borivás rabjai/rabszolgái / részegesek/iszákosak / ne igyanak sok bort. (Legyenek szabadok Krisztusban, Getz.)

4. Tanítsanak/oktassanak a jóra/szépre / nemes szokásokra. (Adják tovább az Isten szerinti életet, Getz.)

5. Neveljék/intsék/oktassák/tanítsák (józanságra) a fiatal asszonyokat.

6. Szeressék/kedveljék a férjüket / férjszeretők / férjükhöz kedvesek legyenek / férjükhöz ragaszkodjanak.

7. Szeressék/kedveljék a gyermekeiket / gyermekeikhez kedvesek legyenek.

8. Legyenek józanok/mértékletesek/épeszűek/szerények/megfontoltak/becsületesek/okosak/komolyak (bölcsek, Getz).

9. Legyenek tiszták (erkölcsösek) / tiszta életűek.

10. Legyenek háziasak/otthonülők / otthon munkálkodók / otthonukat (szép) rendben tartók.

11. Legyenek jók/jóságosak/gyöngédek (jót cselekedők, Getz).

12. Legyenek férjük iránt engedelmesek / férjüknek alávetettek, nehogy miattuk érje gyalázat Isten igéjét.

13. Mindenben hű(séges)/hív/hithű (a diakónusfeleség/diakonissza / női diakónus további tulajdonsága, 1Tim 3,11).

Az alábbiak példás életű (bejegyzett, idős) özvegyasszonyokra vonatkoznak (1Tim 5):

14. Istenben reménykedik, és kitart a könyörgésben és imádkozásban éjjel és nappal (5. v.).

15. Egy férfi felesége volt / (csak) egy férje volt / hűséges volt a férjéhez / csak egyszer ment férjhez / egy férfijú nő (volt) (szó szerinti ford., 9. v.).

16. Jó cselekedetei / nemes tettei tanúskodnak mellette / jó hírben áll / mindenki tudja, mennyi jót tett / közismert, hogy jó cselekedetekben élt / igazolják a jó cselekedetek / jótetteiről tanúskodnak (10. v.).

17. Gyermekeket nevelt (fel) / felnevelte gyermekeit (10. v.).

18. Vendégszerető/vendéglátó volt / gyakorolta a vendégszeretetet / szívesen fogadta házában a vendégeket / befogadta az utast / idegeneknek szállást adott (10. v.).

19. A szentek lábát megmosta / szolgálta a testvéreket / szolgálatukra volt a szenteknek (10. v.).

20. Nyomorultakon/elesetteken / bajba jutottakon segített / szorongatottakat megsegített/felkarolt / nyomorúságban szenvedőknek/sínylődőknek segítségére volt (10. v.).

21. Minden(féle) jó cselekedetre kész volt / minden jó munkában részt vett / mindig készen állt arra, hogy valami jót tegyen stb. (10. v.).

Hargitai Róbert (www.hivo.hu), 2024.09.25.
Változtatás nélkül szabadon másolható a fenti forrásmegjelöléssel (letöltése ingyenes).

További információk (kezdőlap)