Lányok és fiúk kapcsolata, eltérései, nevelése, szexualitása
Nagyrészt James C. Dobson "Lányok nevelése" c. könyve alapján.
Tartalom
I. Bevezetés
II. Különbségek a férfiak és nők között
III. Férfiak és nők kapcsolata
IV. A házasságon kívüli szex következményei
V. Jó hír a szexről
VI. Férjek és feleségek
VII. Lányok és anyák
VIII. Lányok és apák
IX. Gyermekeink és önmagunk egészséges nevelése
Jegyzetek
1. Dr. James Dobson "Fiúk nevelése"1 c. könyve is kiváló, de érzésem szerint a szerző a lányok esetében még ragyogóbb munkát végzett. Művében nemcsak a lányos szülőknek ad hozzáértő, bölcs tanácsokat, hanem korunk kultúráját és társadalmát is rendkívüli éleslátással és tapasztalattal elemzi, lehetővé téve a nők, a férfiak, a nemek közti kapcsolatok és általában az emberi viszonyok és erkölcs mélyebb megértését. Meggyőződésem, hogy másként viszonyultam volna a lányomhoz, és más lett volna a kapcsolatunk, ha korábban tudom mindazt, amiről e könyvben olvashatunk. Az értékes gondolatok e tárházát lehetetlen röviden átadni; az alábbiakban csupán ízelítőt próbálok nyújtani belőle.
II. Különbségek a férfiak és nők között
1. Alig áldozott még le az "uniszex" elképzelés napja, mely szerint férfiak és nők a nyilvánvaló testi különbségektől eltekintve egyformák, és csak a nevelés hatására viselkednek másként. Ennek a helyenként ma is népszerű gondolatnak a terjesztői igyekeztek a nevelés során a lányokat fiúsra, a fiúkat pedig lányosra formálni - nem sok sikerrel. Az újabb képalkotási technikák (MRI, CT- és PET-vizsgálat) lehetővé tették az emberi agynak a koponya megnyitása nélküli vizsgálatát. Kiderült, hogy a férfi és női agyak nemcsak felépítésükben különböznek, hanem hasonló ingerlés hatására más helyeken is "gyúlnak ki".2 Ezeknek a fogantatástól kezdve kialakuló ellenállhatatlan hatásoknak köszönhető például, hogy egy kislány, akinek a fenti meggondolásból baba helyett tűzoltóautót adtak, babusgatni és becézgetni kezdte azt,3 egy kétéves kisfiú pedig, aki semmiféle harcias játékot nem kapott, a banánjával "lelőtte" az anyukáját.4
2. A nő agya másként van huzalozva, mint a férfié: 15%-kal több vér áramlik benne, és valószínűbb, hogy mindkét agyféltekét átjárja.5 Beszélgetés közben egy lány agyának mindkét oldalával partnerének szavaira koncentrál, míg egy fiú döntően az egyik agyféltekéjével figyel. A nők ezért általában szeretik feldolgozni az elképzeléseket, mielőtt döntenének, így gyakran a mindennapos döntések is kínszenvedést okoznak nekik. Ruben Gur neurobiológus szerint "a nők agyában több dolog zajlik, mint a férfiakéban. A női agy jobban föl van pörgetve." 6 Ráadásul egy nő nagyon nehezen tudja "kikapcsolni az agyát" - például a férfival ellentétben nemigen tud elaludni addig, amíg egy probléma, egy vélt vagy valós sérelem foglalkoztatja.
3. Egyes becslések szerint a férfiak naponta mintegy hétezer szót használnak, a nők pedig húszezret.7 Az utóbbiak sokkal jobban is élvezik a beszélgetést, amely aktiválja agyuk örömközpontjait, hatalmas érzelmi jutalomban részesítve őket. Ez a magyarázata, hogy a tizenéves lányok gyakran válnak az SMS-ek és számítógépes csevegőszobák megszállottjaivá, és a nők legtöbbször azért csalódnak a házaséletben, mert a férjük nem hajlandó beszélgetni velük. Az utóbbi probléma megoldása nem (feltétlenül) a férfi megváltoz(tat)ása. Egyrészt sok férfi képtelen erre, másrészt régen ez nem okozott annyi gondot a nőknek, mert napi életük során gyakran együtt voltak vagy találkoztak nőtársaikkal, és megoszthatták egymással gondolataikat és érzéseiket. Erre ma is van lehetőség női klubokban, imacsoportokban, bibliai körökben, szolgáló csoportokban stb. Óriási az igény ilyesmire, úgyhogy ha nincs a környéken ilyen csoport, érdemes szervezni egyet!
4. Korábban a férfiak (és a nők) tudták, hogy a férj elsődleges szerepe és feladata a feleségének és gyermekeinek megvédése, valamint a róluk való anyagi és egyéb gondoskodás. Ebből merítették férfiúi identitásukat és büszkeségük, örömük, elégedettségük jelentős részét. Ma ennek a védelmező és gondoskodó szerepnek a megkérdőjelezése fenyegeti legdurvábban a család intézményét, pedig a férfiak erre a szerepre lettek teremtve. Ha ezt elveszítik (vagy meg sem kapják), veszélybe kerül a családjuk iránti elkötelezettségük, sőt az életük (értelme). Agresszivitásukat gyakran az őket kivető társadalmon vezetik le. Mivel a férfi énje igen törékeny, és szüksége van a tiszteletre, a nő pedig igen sebezhető, és szüksége van a szeretetre, s mivel két kapitány irányítása alatt elsüllyed a hajó, az a legjobb, ha a több ezer éve bevált hagyománynak és a Biblia tanításának megfelelően a férfié a családban a vezető szerep. Legénységét azonban ne juttassa el a lázadáshoz azáltal, hogy keményen bánik velük, s nem veszi figyelembe érzéseiket és szükségleteiket. Sőt, családja érdekeit a sajátja elé kell helyezni, még ha élete forog is kockán. (Egyes családokban a férj és feleség csapatmunkájának más kombinációi is sikeresek lehetnek, de rengeteg bonyodalmat szokott szülni, ha a férfi passzív, gyenge és rossz vezető. Nem véletlen, hogy az emberiség Teremtője az említett megoldást javasolta.) Amit fent mondtunk a férfiakról, az elmondható az egyedülálló férfiakról is, akiknek a szexuális indulatai sokszor pusztítóan zabolátlanok, amíg el nem fogadják a családalapítás felelősségét. Ők is fenyegetést jelentenek a társadalomra. Jól érzékelteti ezt az a statisztika, amely George Gilder szociológus Social Suicide (Szociális öngyilkosság) c. könyvében olvasható: "A férfiak követik el a testi sértéssel járó bűncselekmények 90%-át, a nemi erőszakok 100%-át, a betörések 95%-át... Az egyedülálló férfiak 80 és 90% között felelősek a szociális bűnelkövetés legtöbb kategóriájában, és ha az átlagot nézzük, akkor kevesebbet keresnek, mint a társadalom bármely másik csoportja - igen, még az egyedülálló nőknél és a dolgozó nőknél is kevesebbet. Amit pedig bármelyik biztosítási statisztikus igazolni tud, az egyedülálló férfiak kevésbé törődnek a számláik időben történő kiegyenlítésével, a vezetési szokásaikkal és más személyes magatartásformákkal. A család szétesése mellett ők alkotják társadalmunk vezető szociális problémáját." Erős az a társadalom, amelyben sok családban helyükön vannak a hagyományos (biblikus) férfi és női szerepek, hiszen ez alkotja az emberi társadalom alapját. E gondolatok Dobson Egyenes beszéd c. könyvéből valók (Keresztyén Ismeretterjesztő Alapítvány, 2010), melyben a szerző többek között igen szemléletes és sokatmondó párhuzamot von a korábbi és a mai nyugati kultúra között (37-45., 209. o.).
5. A lányok és asszonyok életében fontos szerepet játszik a havi ciklus, különösen fiatal korban. Egy tizenéves lány érzéseit nem érthetjük meg menstruációs ciklusának és az azt vezérlő hormonok hatásának ismerete nélkül. E fiziológiai és érzelmi hullámzásnak Dobson "a nő havi ciklusának évszakai" nevet adta.8 Természetesen minden nő más, és nagy egyéni különbségek lehetnek náluk, a fiatalabb hölgyek többségére mégis jellemző az alábbi leírás. A menstruációt követő első hét a hónap tavasza: a növekvő ösztrogénszint egyre több energiát, ambíciót és optimizmust eredményez; a világ ragyogónak látszik, a hangulat vidám. Az agy neurotranszmitterei - a szerotonin, a dopamin és a norepinefrin - aktívabbak, ami segíti a gondolkodást, a memóriát és az értelmi képességeket. A második hét a nyár ideje: az ösztrogénszint eléri a tetőpontot, és egy darabig ott is marad. A nő még mindig energikus, de mérsékeltebb tempóra kapcsol. Továbbra is magabiztos, kreatív, és a körülményektől függően eufórikus is lehet; nem könnyű kihozni a sodrából. Az ösztrogénszint zuhanni készül. Ekkor érkezik meg az ősz. A harmadik hét kezdetén a fiatal hölgynél eljön a peteérés és a termékenység ideje. Az ösztrogén ekkor néhány napra visszatér korábbi szintjéhez. Ezek a fejlemények egybeesnek a nő nemi vágyának tetőfokával. Ezen a héten mély odaadást, gyengédséget és közelséget érez az általa szeretett férfi iránt. E reakciók kiváltásában két hormonnak van jelentős szerepe. Az egyik a tesztoszteron, a férfi nemi hormon, a másik pedig a progeszteron, melyet "a kötődés hormonjának" neveznek. Ez az Isten által tervezett "összeesküvés" az emberiség terjedését biztosítja. Ezt követi a tél. A negyedik héten tovább esik az ösztrogénszint, akárcsak a progeszteron és az endorfinok szintje. Ennek következtében a nő hangulata borússá válik, ő maga pedig egyre jobban befelé fordul. Ezek a hormonális változások levertséget, rossz előérzetet, alacsony önbecsülést, túlérzékenységet, szomorúságot és haragot okozhatnak nála. Ilyenkor általában úgy érzi, hogy nem szeretik és nincs biztonságban. Kábának érezheti magát, és megeshet, hogy bemegy egy helyiségbe, és nem jut eszébe, mit keres ott. Azokat a tüneteket tapasztalja, amelyeket világszerte premenstruális szindrómaként ismernek. Ezt követi mintegy három nap múlva a havi vérzés a vele járó görcsökkel, puffadtsággal és rossz közérzettel.
III. Férfiak és nők kapcsolata
1. Az említett hormonok a serdülők viselkedését is alapvetően befolyásolják. Kamasz fiúknál a férfias változásokért elsősorban a tesztoszteron felelős. A lányok esetében az ösztrogén serkenti az oxitocin kiválasztását, melyet "az ölelkezés hormonjának" is hívnak.9 Ha egy lány megismerkedik egy fiúval, és biztonságban érzi magát mellette, megemelkedik az oxitocinszintje, ami hirtelen reménnyel, bizalommal, optimizmussal, magabiztossággal és azzal az érzéssel tölti el, hogy minden szükséglete be fog teljesedni.10 A fiú iránt szerelem ébredhet benne, vagy olyasmi, amit egy ideig szerelemnek érez, de nem azért, mert ez a srác a tökéletes ember. A lány azért tartja őt annak, mert így kezdi érezni. Az ölelkezés és összebújás hatására megugrik az oxitocinszint, ami további ölelkezéshez és összebújáshoz vezet. Ez ám a "gyengéd csapda" - melyet Isten tervezett annak érdekében, hogy gyermekek szülessenek egy tartós kapcsolatban (házasságban)! Dr. Louann Brizendine írja A női agy c. könyvében: "Egy öleléssel végzett kísérletből azt is tudjuk, hogy egy partner húsz másodperces ölelése után természetes módon oxitocin szabadul fel az agyban - megerősítve az ölelkezők közti köteléket, és ingerületbe hozva az agy bizalmi idegpályáit. Csakis akkor engedjük tehát egy férfinak, hogy megöleljen, ha bízni szándékozunk benne!"11
2. Az oxitocin egyébként az anyai kötődés kialakulásában is igen fontos szerepet játszik. "Az újdonsült anyákat a terhesség és a szoptatás idején elárasztja ez az anyag - többek között ezért kötődnek olyan hihetetlenül a gyermekükhöz, amikor még csupán vonagló testként és éhes szájként ismerik. A terhes partnerükkel együtt lakó apák is megtapasztalják a magas oxitocinszintet - ami jó dolog, ha a terhesség hónapjaiban és a gyermeknevelés éveiben is a társuk mellett akarnak maradni. Az oxitocin olyan erős, hogy hirtelen vonzónak tűnhet bárki, aki pusztán a tűzvonalába kerül" - a vizsgálatok szerint akár a szülésen jelen levő segédápolónő is, aki egyébként semmit sem csinál!12
IV. A házasságon kívüli szex következményei
1. Dobson a Fókuszban a Család műsorában rádióinterjút készített Dr. Joe McIlhaney és Dr. Freda McKissic Bush okleveles szülész-nőgyógyászokkal, akik írtak egy kiváló könyvet A szenvedély rabjai - Új tudományos ismeretek az alkalmi szex gyermekeinkre gyakorolt hatásáról13 címmel. Az interjúban kifejtették, hogy "az alkalmi kapcsolatok kultúrájának" [hookup culture], melyben élünk, nemcsak fizikailag vannak igen veszélyes következményei az ismertebb nemi betegségek miatt, hanem érzelmileg is "rabságba" taszítja az embert. Az emberi agy közvetlen vizsgálatát lehetővé tevő újabb képalkotási módszerek kimutatták, hogy a több partnerrel szerzett ismétlődő szexuális tapasztalatok idővel maradandóan megváltoztatják az agy huzalozását, és károsítják tervezett működését. Az agy három neurotranszmittere, a dopamin, az oxitocin és a vazopresszin a szex során nagy örömet okoz a férfinak és a nőnek, majd érzelmileg összeköti őket. Ezeknek köszönhető, hogy a nemi partnerek gyakran felidézik emlékezetükben ama első élményt, ami fölkelti vágyukat a szex folytatására.
2. Ha valaki házasságon kívül több partnerrel szeretkezik, csorbul ez a kötődési mechanizmus, és az illető elveszíti az ilyen jellegű kötődés képességét. A nemi partnereit váltogató egyedülálló férfi vagy nő gyakran gyengébben kötődik később a házastársához. Olyan ez, mint a többször használt ragtapasz: gyengébben tapad. Az ilyen ember tulajdonképpen "ellopja" azt az izgalmat és kötődést, amelyet jövendőbelijének kellett volna megőriznie. Isten úgy tervezte meg az embereket, hogy egész életükben egyetlen nemi partnerük legyen. Ha ezt az élményt újra meg újra alkalmi módon megosztjuk másokkal, a neurológiai huzalozottság elkerülhetetlenül és néha visszafordíthatatlanul megváltozik. Ráadásul a képalkotási technika tanúsága szerint a közösülés és az orális szex az agy azonos területeit ingerli, úgyhogy ilyen szempontból is azonos hatásuk van. Sőt, a kéjvágy idején is látható az agy hasonló tevékenysége. Ha valaki őszintén szerelmes a másik nem egy tagjába, az ingerület az agy más területén jelentkezik. Nem hiába mondja az 1Korinthus 6,18: "Minden más bűn, amit elkövet az ember, kívül van a testén, de aki paráználkodik, a saját teste ellen vétkezik." Helyrehozhatatlan kárt okozunk a saját testünknek, ha egy szexuális kapcsolatban megszegjük Isten erkölcsi törvényeit. Az Énekek éneke pedig többször is figyelmeztet: "Ne keltsétek, ne ébresszétek föl a szerelmet, amíg nem akarja!" (Vö. Példabeszédek 7,6-8,5.)
3. Ami a fizikai következményeket illeti, az Egyesült Államokban a Kórmegelőző és Felügyeleti Központok (CDC) szerint ÉVENTE a 14-19 éves afroamerikaiak közel fele, a fehéreknek pedig 20%-a fertőződik meg négy gyakori szexuális úton terjedő betegség (SZTB) közül legalább az egyikkel.14 Az általuk hordozott vírusok, baktériumok és élősködők gyakran egész életükre kiható következményekkel járnak termékenységükre, házasságukra és általában az egészségükre nézve. Ugyanakkor sok áldozat nem is tud a fertőzöttségéről.15
4. A fenti négy rettegett betegség egyike a humán papillomavírus (emberi szemölcsvírus, HPV), amely különös figyelmet érdemel. A Kórmegelőző és Felügyeleti Központok becslése szerint ez a betegség évente 19 millió embert fertőz meg.16 A szexuálisan aktív emberek legalább fele elkapja élete során a HPV-t.17 A nők ötvenéves korukra 80%-ban elkapják a nemi HPV-fertőzést.18 Ennek a fertőzésnek több mint száz fajtája van, melyek közül negyven a nemi szervek környékét érinti. Egy részük méhnyakrákot okoz.19 A legtöbben nem veszik észre, hogy fertőzöttek, és hogy nemi partnerüknek továbbadják a vírust. Az e betegségek egyikét elkapó lányoknak rendszeres kontrollon kell részt venniük, s különleges vizsgálatokra és kezelésekre is szükségük lehet. A humán papillomavírus egyes fajtái száj- és torokrákot okozhatnak. A HPV sok más nemi betegséghez hasonlóan orális szex révén is terjed, és a lányok általában jobban megsínylik mindezt, mint a fiúk. Ráadásul a felelőtlen szex nemcsak magát az "elkövetőt" veszélyezteti, hanem leendő gyermekeire is kihat. A fent említett rádióinterjúban elhangzott például Sean megrázó története. Ezt az apukát főiskolás korában az alkalmi szex során megfertőzte a herpesz, és később a gyógyíthatatlan vírust az óvintézkedések ellenére továbbadta a feleségének, az pedig a kislányának. A leányka kis híján meghalt, és havonta fájdalmas egészségügyi eljárásokon kell átesnie, s a herpesz egész életében veszélyeztetni fogja egészségét.
5. Vajon a tényeket ismerő szakemberek miért tesznek úgy továbbra is, mintha az alkalmi kapcsolatok kultúrája nem járna jelentős kockázattal? Miért tartják vissza ezeket az életbevágó ismereteket a fiataloktól, akiknek oly nagy szükségük volna rá? Ahogy Dr. Miriam Grossman, a Los Angeles-i Kalifornia Egyetem pszichiátere fogalmazott: "Miért árasztják el a fiatalokat a fogamzásgátlásról, egészséges táplálkozásról..., a stresszel és feszültséggel való megbirkózásról szóló információkkal, miközben egy szót sem szólnak arról a pusztításról, amelyet az alkalmi szex végez a fiatal nők érzelmeiben?"20 Dr. Grossman könyvet írt kollégáinak erről a hallgatásáról Védtelenül - Egy egyetemi pszichiáter feltárja, hogy szakmájában a politikai korrektség minden hallgatót veszélyeztet címmel. Mivel félt a szakma és a munkaadója esetleges megtorlásától, évekig "Névtelen doktornak" nevezte magát. Hozzátette: "Megkérdezzük [pácienseinket] gyermekkori bántalmazásukról, de a múlt heti alkalmi kapcsolataikról nem. Tudni akarjuk, naponta hány cigarettával és kávéval élnek, de nem foglalkozunk azzal, hogy hány abortuszuk volt. Figyelembe vesszük a szülői elvárások és a növekvő tandíj okozta stresszt, de nem törődünk a herpesz kínjaival, a promiszkuitás veszélyeivel és a karrierjüket mindig előnyben részesítő nők termékenységének fenyegető kérdéseivel."21 "Úgy sejtem, hogy azért nem terjed az üzenet, mert politikailag inkorrekt - írja Dobson. - A liberális közösséget sérti minden, ami az erkölcsre vagy a keresztyén etikára emlékeztet. Közben a fiatalok ugyanabba a csapdába esnek bele, mint annak idején a szüleik. Vannak tabuk, amelyek nem csupán ostobaságok - ez például egyenesen nevetséges!"
1. Noha az 1960-as évek végén virágzásnak indult szexuális forradalom ma is jelentős hatást fejt ki, a fiatalok nagy részét mégsem gyűrte maga alá a tömegkultúra sötét oldala. Az Egyesült Államok Kórmegelőző és Felügyeleti Központjainak (CDC) adatai szerint a középiskolás tanulók 52%-a még mindig szűz. 22 Ez jelentős javulás az 1990-es évek elejéhez képest, amikor a középiskolásoknak kevesebb mint a fele (46%-a) jelezte, hogy még sosem szeretkezett.23 Bár a szórakoztatóipar óvodás koruk óta minden elképzelhető módon ostromolja ezeket a gyerekeket, egyesek a jó utat választották. Amikor a biztonságos szex szószólói azt mondják, hogy irreális elvárni a tizenévesektől, hogy szüzek maradjanak, és úgyis megteszik a dolgot, a "szakértők" az esetek többségét tekintve tévednek. S az egy-két közösülést megtapasztalók egy része később teljesen megtartóztatja magát. Őket "másodlagos" vagy "megújított" szüzeknek nevezzük.
2. Wendy Shalit, a fiatal írónő az alkalmi kapcsolatok kultúrájával szembeszállva több remek könyvet írt, többek között Megszelídült lányok és Visszatérés az erényességhez24 címmel. Néhány idevágó és találó idézet a műveiből: "Miután [ezek a lányok] egy túlszexualizált kultúrában nőttek fel, elegük lett belőle, és megpróbáltak más lányokat is összegyűjteni, hogy ne adják oda magukat pusztán szexuális játékszerként."25 "A történelem meglepő dologra tanított minket. A meghittség ott virágzik, ahol korlát is van."26 "Az alkalmi kapcsolatokat létesítő fiatalok többsége boldogtalan."27 "A szexuálisan aktív lányok, akikkel a tudósítók beszéltek, mind azt kívánták, hogy bárcsak vártak volna a házasságig... Mire a lányok elérik a 14-16 éves kort..., a szexet nem tekintik különleges dolognak. Egy idő után emiatt értéktelennek érzik magukat."28 "A fiatalok elmondják, hogy a szex köznapivá tétele megfosztja azt az élvezettől... A szexben többé nincs titok és erő - egyszerűen elvárják, hogy minden szexuális legyen, úgyhogy semmi sem az. Nincs mire várni vagy örömmel készülni... Mintha az ártatlanság eszméje illegális volna."29 "Egyes fiatalok látják az 'élj nyugodtan a kívánságaid szerint' filozófia korlátait... Lehet, hogy a szex kelendő, de a telítettségünk jelenlegi szintjén a titok és a tisztesség még kelendőbb... Ki vagyunk éhezve a példákra."30 "Érdeklődéssel figyelem, hogy a fiatal nők kezdik elfogadni ezt a kihívást. Mintha bizonyos fokig felismernék, hogy csak ők változtathatnak a dolgokon."31
1. A férj és feleség kapcsolata egész közös életükben a nő által az udvarlás idején lefektetett játékszabályokat fogja tükrözni. Ebben az időszakban megváltoztathatja a férfit, utána már aligha. Ne érje be kevesebbel, mint amire érzelmileg szüksége van. Fontossági sorrendjében előkelő helyen kell állnia a modor és erkölcs közös felfogásának. A férfiak és nők évezredeken át így viszonyultak egymáshoz, és ma is ez alapozza meg az egészséges családokat, amelyek alkalmasak arra, hogy kiállják a próbát.
2. Ha egy nő azt akarja, hogy a leendő férje úriember legyen, követelje meg tőle, hogy akként viselkedjen. Maga pedig sose feledkezzen el róla, hogy ő egy hölgy. Ha szeretné, hogy egy férfi feleségül vegye, nem szabad átadnia magát neki testileg, pláne összeköltöznie vele. Ez egyrészt erkölcsileg helytelen, másrészt tönkreteszi a kapcsolatot. Valószínűleg sérülés lesz a vége, és egész életében bánni fogja a dolgot. A férfi megkapja, amit akar, ő pedig nem kap semmit. A férfiak a nősülés későbbre tolását vagy teljes mellőzését a leggyakrabban azzal indokolják, hogy elkötelezettség nélkül is megkapnak mindent, amit akarnak - a szerelmet és a szexet is beleértve.32 Akkor is igaz marad mindez, ha manapság sokszor feje tetejére áll a jól bevált, hagyományos rend, és a nők küzdenek a férfiakért.
3. Dobson azt írja: "Isten adta a nőknek ezt az erőteljes befolyást, melyet nem úgy kell kihasználniuk, hogy manipulálják és uralják a férfiakat, hanem úgy, hogy a felelősség, elkötelezettség és erkölcsösség felé terelik őket. Egy férfi nem szereti, ha nyaggatják, megfélemlítik vagy lebecsülik, és megmakacsolja magát, ha valaki ezzel próbálkozik. Éppen ellenkezőleg, tiszteletre, csodálatra és elismerésre vágyik, erre van szüksége. Ha egy nő őszintén így érez iránta, és büszkén mellé áll, megnő az önbizalma, és képessé válik arra, hogy boldoguljon világunkban, melyre erősen jellemző a versenyszellem... A bölcs asszony megérti, hogyan működnek a férfi érzelmei, és biztatja őt négy döntő szerepének ellátására: hogy családjáról gondoskodjon, azt megvédje, vezesse, és lelkileg utat mutasson neki. Ha jól eleget tud tenni ezeknek a feladatainak, az kihat a feleségével való viszonyára. Fölkelti benne a vágyat, hogy megadja feleségének azt, amit vár tőle, így különösen a biztonságot, kedvességet, tapintatot és romantikus szerelmet. Az asszony azt is szeretné, ha férje nem feledkezne meg az első randevújukról, a házassági évfordulójukról, a feleség születésnapjáról és azokról a dolgokról, amelyeknek a legjobban örül. Az okos férj szem előtt tartja ezt." Jól látható mindebből, mennyire kiegészíti egymást Isten tervében férfi és nő.
4. A 3Mózes 19,29-ben azt olvassuk: "Ne gyalázd meg leányodat azzal, hogy paráznaságra adod. Ne legyen paráznává a föld, és ne legyen tele a föld fajtalankodással!" A szexuális tisztaság mindkét nemnek hasznos és erkölcsileg jelentős, de a nők érzelmileg és fizikailag egyértelműen magasabb árat fizetnek a helytelen szexuális viselkedésért. Carol Platt Liebau így érvelt a szüzesség mellett: "A szüzesség valójában a szexuális szenvedély félelmetes ereje iránti tisztelet kifejezése - valamint a pillanatnyi vágyaknál magasztosabb dologhoz való hűség megnyilvánulása. Amint Sarah E. Hinlicky esszéíró megfogalmazta, 'a reménynek, a jövőnek, a házastársi szeretetnek, a gyerekeknek és Istennek szentelt szexualitás', továbbá az önbecsülés kifejeződése. Az alkalmi kapcsolatok játékát elutasító lányok hangsúlyozzák, hogy jobbat érdemelnek annál, hogysem olyan fiúkkal idétlenkedjenek, akiknek csak a testükért kellenek, vagy olyanokkal, akik esetleg azt állítják, hogy törődnek velük - de annyira nem feltétlenül, hogy elkötelezzék magukat egy olyan kötött kapcsolatra, mint a házasság (vagy hogy házasságot ígérjenek, ha váratlan terhesség következik be). Szűznek lenni azt jelenti, hogy az ember valóban uralja magát: testét, szívét és lelkét. Ez az egyik módja annak, hogy egy lány megállapítsa, mely fiúk törődnek vele önmagáért, és nem pusztán a testéért. S noha nem nyújt garanciát a szívet tépő fájdalom ellen, biztosítja, hogy egy lány sose ismerje meg az amiatti keserű bánatot, hogy olyannak adott valamit magából, aki nem volt méltó az ajándékra."33
5. John és Stasi Eldredge Elbűvölő - A női lélek titkának feltárása c. könyvükben kijelentik: "Mindnyájan hallottuk már, hogy a nő szerelmesen a legszebb. Ez igaz. Magunk is láttuk. Ha egy nő tudja, hogy szeretik, méghozzá szívből, belülről ragyogni kezd. Ez a ragyogás egy olyan szívből fakad, amely választ kapott legmélyebb kérdéseire: "Szeretetre méltó vagyok? Érdemes küzdeni értem? Udvaroltak-e már nekem, és fognak-e továbbra is udvarolni?" Ha a nő igenlő választ kap ezekre a kérdésekre, nyugodt, csendes lelkület tölti be szívét. S ezekre a kérdésekre minden nő igenlő választ kaphat. Udvaroltak már nekünk, és egész életünkben udvarolni fognak. Igen. Istenünk szeretetre méltónak talál minket. Jézus eget-földet megmozgatott azért, hogy megnyerje a szívünket. Nem nyugszik, amíg teljesen az övéi nem leszünk. A Királyt lenyűgözte szépségünk. Elbűvölőnek talál minket."34
1. Az Egyesült Államok második elnöke, John Adams szerint "a nők erkölcse a legcsalhatatlanabb barométer egy nemzet erkölcsösségének és erényességének megállapítását illetően... A nemzeti erkölcs alapjait az egyes családokban kell megvetni. Hiába alapítunk iskolákat, akadémiákat és egyetemeket, ha a gyermekek legkorábbi éveikben szabados elveket és feslett szokásokat sajátítanak el. A fiatalok legkorábbi és legfontosabb oktatói az anyák."35 Adams hozzátette: "Nincs olyan kormányunk, amely képes lenne szembeszállni az erkölcs és a vallás által meg nem fékezett emberi szenvedélyekkel. A kapzsiság, a törtetés, a bosszú vagy a lovagias érzelmek az alkotmányunk legerősebb szálait is eltépnék, ahogy a bálna keresztülmegy a hálón. Alkotmányunk csak erkölcsös és vallásos népnek készült. Bármely más nép kormányzására teljesen alkalmatlan."36
2. Mivel az erkölcs közvetlenül összefügg a jó modorral, a nevelésnek az alapvető udvariassággal kell kezdődnie. Amint Horace Mann mondta: "A modor könnyen és gyorsan érik erkölccsé."37 A korábbi évszázadokban a kulturált és vallásos családok megértették ezt a kapcsolatot. A XXI. századi kultúra sajnos a másik végletbe esett. A "rámenősségre nevelés" jelszavával ma már fiatal lányokat is gyakran a "modortalan" fiúk legrosszabb vonásaira tanítanak. Pedig a jó modor a magabiztosság és higgadtság kialakulását is segíti. A jól nevelt lány váratlan helyzetben sem zökken ki teljesen a nyugalmából; tudja, mit várnak tőle, és hogyan kezelje a dolgot.
3. A neveléshez a szeretetteljes fegyelmezés is hozzátartozik. Tanulságos, hogyan történt ez Dobson gyermekkorában, melyről ő maga így számol be. "Emlékszem, hogy négyéves korom táján anyám megbüntetett valamiért (kétségkívül megérdemelten). Az eset után az ölébe ültetett, és elmondott egy kis madárról szóló mesét. Azt mondta, hogy az anyamadár a fiókája lelkére kötötte, hogy maradjon a fészek alján, de az nem fogadott szót neki. Amint elrepült eleségért, a kis madár kimászott az ágra, és leesett a földre. Egy nagy macska észrevette a lezuhanó kis madarat, és gyorsan elkapta őt. Biztos vagyok benne, hogy tágra nyílt szemmel hallgattam anyámat, aki így folytatta: 'Tudod, Jimmy, én olyan vagyok, mint ez az anyamadár, és te vagy a fióka. Isten megkért, hogy védelmezzelek és gondoskodjak rólad, és megakadályozzam, hogy olyasmit tegyél, ami árthat neked. Ezért kell mindig szót fogadnod nekem. Ha nem hallgatsz rám, meg kell, hogy büntesselek, ahogy ma is tettem, mert nagyon szeretlek. Most ölelj meg, és gyere, együnk valamit.'"
1. A lányok életében az apák is nélkülözhetetlenek. Meg Meeker gyermekorvos Erős apák, erős lányok c. kitűnő könyvében írja nekik: "Amikor a lányod a társaságodat élvezi, jobban igyekszik kitűnni. Amikor te tanítod, gyorsabban tanul. Az útmutatásod mellett önbizalomra tesz szert. Ha teljesen megértenéd, milyen alapvetően befolyásolhatod lányod életét, az megrémítene, lesújtana vagy mindkettő. Egy barát, fivér, sőt férj sem tudja úgy formálni a jellemét, mint te. Egész életét befolyásolod, mert olyan tekintéllyel ruház fel téged, mint senki mást."38
2. A férfiak általában tudnak feleségük romantikus igényeiről, és megértik, hogy az ő feladatuk férfiasságra tanítani fiaikat - ha nem is mindig tesznek eleget mindennek. Így a családfő figyelmét tekintve a lányok sokszor csak a harmadik helyen állnak. Az apák gyakran "női munkának" vélik a lányok nevelésének feladatát. Időnként a feleségüket is elég nehéz megérteniük, hát még ezeket a túláradóan lelkes kis hölgyeket, akik állandóan a társaságukat keresik. Mindazonáltal a lányoknak éppúgy szükségük van az apjukra, mint a fiúknak.
3. A lányunkkal való kapcsolattartás elsődleges eszköze természetesen a beszélgetés. Ezért a kommunikációra képtelen apák lányai nagyon nehezen ismerik meg az igazi meghittséget. Ugyanakkor a testi érintés is fontos, és az is marad, bár az apáknak sokszor nehezükre esik megölelni nemileg egyre érettebb kamaszlányaikat. Azok pedig a fokozott távolságtartásból azt a következtetést vonják le, hogy apu már nem szereti őket.
4. Az apák a lányuk nemi érésének időzítését is befolyásolják. "A kutatók úgy találták, hogy az apa otthoni jelenléte, az apa által gyermekgondozásra fordított több idő, a szülőpáros egymást erőteljesebben támogató magatartása, az apa és lánya közti szeretetteljesebb kapcsolat, valamint az anya és lánya közti szeretetteljesebb kapcsolat az óvodáskor előtt külön-külön is a 7. osztályos lányok serdülésének későbbre esését vetítette előre. Összegezve, a lányok pubertásának időzítését illetően az apának a családdal való foglalkozása volt a családi környezet legfontosabb vonása."39 Az apák ugyanis olyan kémiai jelzéseket bocsátanak ki, amelyek gátolják a menstruáció megindulását, és későbbre tolják a nemi érés kezdetét. Ezek a feromon nevű jelzőanyagok szaglás révén érzékelt hormonok, amelyeknek sem a lányok, sem az apák nincsenek tudatában.40 Ha az apák nincsenek jelen, vagy nem foglalkoznak a lányukkal, és nem bocsátanak ki feromonokat, korábban köszönt be a havi vérzés.
IX. Gyermekeink és önmagunk egészséges nevelése
1. Minden gyermek esetében alapvető fontosságú, hogy erősen kötődjön szüleihez, de a lányoknál ez hatványozottan igaz női lelkükben mélyen gyökerezik a szeretet és kötődés utáni vágyuk. Michael Gurian úgy utalt ezekre a kötődési hajlamokra, mint "a meghittség kényszerére", melyet így határozott meg: "minden lány és asszony az utáni rejtett vágya, hogy meghitt kapcsolatok biztonságos hálójában éljen".41 Ez a kötődés a legkorábbi időktől kezdve alakul ki a gyermek és anyja (majd apja) között, de később is megerősítésre szorul, és fontos szerepe van abban, hogy a tizenéves fiatal ne nyakló nélkül a modern világ után menve, hanem inkább szüleinek értékrendjét megőrizve váljon felnőtté.
2. Dobson számos jó tanács mellett idézi a közvéleménykutatást végző Frank Luntz Amit az amerikaiak valóban... nagyon szeretnének 42 c. könyvében közölt hat lépést, melyeket szülőként ismernünk kell gyermekeink egészséges nevelése érdekében: 1. hetente legalább ötször vacsorázzunk együtt velük (tévé nélkül); 2. hetenként vigyük el őket az istentiszteletre; 3. esténként ellenőrizzük a leckéjüket; 4. követeljük meg tőlük az igazság őszinte elmondását; 5. évente legalább egy hetet nyaraljunk velük (mobilok és számítógépek nélkül); 6. biztassuk őket csapatsportban való részvételre, mert ha a tizenévesek rá vannak utalva egymás fizikai egészségére és teljesítményére, ritkábban folytatnak fizikailag káros tevékenységet - a társak nyomása e téren is hatalmas ösztönző erő lehet.
3. Mivel a 8-18 éves átlagember hetente körülbelül 44,5 órát foglalkozik a média különböző formáival,43 a média a viselkedést befolyásoló és az értékrendet formáló egyfajta "szupertárssá" vált. Azon tizenévesek közül, akik azt állítják, hogy vallásos nézeteik a viselkedésük "rendkívül fontos" formálói, majdnem minden ötödik számol be arról, hogy többnyire vagy kizárólag 16 éven felülieknek44 szóló filmeket néz.45 Ez a tény még megdöbbentőbb annak tudatában, hogy a szexuális tartalmú zenét, tévéműsort és filmeket rendszeresen fogyasztó kamaszok tizenhat éves korukra több mint kétszer akkora eséllyel élnek nemi életet, mint a hasonló termékeknek kevésbé kitett társaik.46 Sajnos, sokszor a 12 éven felüli filmek is tele vannak rendkívül szexuális jellegű tartalommal (akárcsak a népszerű dalok és videojátékok).47 Egyesek szinte szünet nélkül az internet közösségi oldalain "lógnak", SMS-eznek, ami alvászavarokat is okozhat náluk.
4. Többek között a reklámok használata is igazolja a média erőteljes hatását. 2004-ben a RAND cég 1792 kamasz megkérdezése után megállapította, hogy az erősen szexuális tartalmú tévéműsorokat néző serdülők kétszer olyan gyakran kezdeményeznek nemi közösülést, mint a kevesebb ilyen műsort néző társaik.48 A RAND két évvel később hasonló trendet erősített meg a zenével kapcsolatban.
5. Az egyik legnagyobb problémát az internetes pornó jelenti. A pornográfia hajlamos egyre súlyosbodó függőséget okozni, vagyis egyre nehezebb megszabadulni a rabságából, miközben egyre keményebb, perverzebb és erőszakosabb tartalmak elégítik csak ki az "áldozatát". Sok népszerű webhely azon állítása ellenére, hogy nem engedélyezik a pornográf és az erőszakos tartalmakat, pokoli dolgok vannak a YouTube-on és a hasonló oldalakon. A könnyű pornó megszokott jelenség. Időnként kemény pornó is becsúszik abba a közel húszórányi videoanyagba, amelyet percenként feltöltenek a YouTube-ra.49 Szülői irányítás nélkül a YouTube a család barátjából gyorsan komoly ellenséggé válhat - különös tekintettel arra, hogy már a 2-11 éves gyerekek is hetente átlagosan 11 órát töltenek az interneten.
6. A mobiltelefon csodás eszköz lehet, de rengeteg sérülést is okozhat. Például, minden ötödik tizenéves elismeri, hogy küldött már magáról merész fényképeket mobilon vagy e-mailben, és 11%-uk vadidegen embereknek küldte őket.50 A "szexesemesezés" (sexting) a molesztálás és zaklatás eszköze is lehet, különösen ha nem túl barátságos társak használják mobiltelefonjaik kameráját öltözőkben vagy fitness klubokban. Az ilyesmi szélsőséges esetben öngyilkossághoz is vezetett.
7. Hogyan válhat a technika a család barátjává? Hogyan védhetjük meg gyermekeinket a mindent elárasztó technikától? Egyrészt célzatosabban neveljük arra őket, hogy tiszteljék Krisztust a szórakozással kapcsolatos döntéseikben. Sok vitát okozhatnak ezek a kérdések, és nem egyszerű megfelelő válaszokat találnunk. Meggyőződésem, hogy ebben a kultúrával folytatott harcban alapvető a saját személyes szentségünk, példaadásunk, hiszen nem tudjuk ellenőrizni és kontrollálni gyermekeink minden percét és az általuk odahaza és az iskolában elérhető számos médiacsatornát. Némelyek nem is tartják fontosnak ezt, pedig amit nézünk és hallgatunk, az gyakran válik alapvetően erkölcsi kérdéssé.
8. A média teljes száműzése ritkán járható út. Érdemes jobban odafigyelnünk gyermekeink médiával kapcsolatos tevékenységére - beleértve a mobilszámlájukat és a közösségi oldalaikat (Facebook, Myspace, iWiW stb.) is. Ez nem spicliskedés, hiszen gyakran a munkáltatók is ellenőrzik ily módon az új alkalmazottakat (vagy jelölteket). Sokat segíthet egy digitális videofelvevő (ide tartoznak a tévéműsorok felvételére képes set-top boxok is), amely lehetővé teszi kizárólag tisztességes és jó műsorok rögzítését és a családnak megfelelő időpontban való megtekintését. Az internetszűrő szoftverrendszerek feltérképezik a világhálót, és letiltják az erőszakos vagy pornográf tartalmú oldalakhoz való hozzáférést. (Egy ilyen ingyenes angol program a K9 Web Protection.)
9. Bob Waliszewski, a Fókuszban a Család "Bekapcsolódva" nevű részlegének vezetője a következő tíz gyakorlati lépés megtételét javasolja minden szülőnek. 1. A médiával kapcsolatos döntéseinket a szórakozás isteni szemléletére alapozzuk. 2. Tanítsuk meg lányunkat a WWJD-elvre (What Would Jesus Do, azaz Mit tenne Jézus?), illetve annak kibővített változatára, amely valahogy így hangzik: ha Jézus ma köztünk járna tizenkét tanítványával, mit felelne, ha egyikük megkérdezné tőle: "Elmenjünk megnézni vagy meghallgatni a(z) ...-t?" 3. Adjuk tovább a médiával kapcsolatos bibliai elveket (pl. Péld 4,23; Kol 2,8; Zsolt 1; 101,3 [katolikus ford.]) 4. Mutassunk példát. 5. Hívjuk segítségül az ifjúsági lelkészt és a lelkészünket. 6. Írjuk meg a család médiaegyezségét (ld. a pluggedin.com-on a "family covenant" c. mintát). Amellett legalább évente kétszer iktassuk be ennek a kérdéskörnek a feldolgozását a családi áhítatainkba. 7. Javasoljunk jobb lehetőségeket. Gyermekeink életkorát is figyelembe véve ma már válogathatunk az egészséges anyagok közül - ilyenek pl. a Végtelen hit, a Tűzbiztos házasság, A szabadság himnusza, a Passió c. filmek, valamint a Timóteus Társaság JÉZUS c. filmje (ld. még kma.hu), továbbá angol nyelven a Fókuszban a Család "Odyssey" nevű audio- és videoprodukciói a (ld. még a Wikipédia gyűjteményét). 8. Vegyük fontolóra az esti filmnézéseket (angolul ld. pl. a Fókuszban a Család filmkritikáit, különösen Movie Nights sorozatát). 9. Biztassuk lányunkat számadó társak rendszerének kialakítására a média terén. 10. Tanítsuk őt isteni gyűlöletre (Róma 12,9: "iszonyodjatok a gonosztól"; vö. Zsid 1,9; Péld 8,13).
10. A gyermeknevelés félelmetes feladataival és a mai világ gonoszságával szembesülve nem meglepő, hogy sok szülő égető szükségét érzi a gyermekeiért való állandó imádkozásnak. Dobson és felesége, Shirley (aki az amerikai Országos Imanap Munkacsoportjának elnöke) első gyermekük hároméves kora táján majdnem heti rendszerességgel böjtölni és imádkozni kezdett a gyermekeiért (és ezt azok felnőtt korában sem hagyták abba). Shirley így ír erről: "Az imádságunk valahogy így hangzott: 'Urunk, adj nekünk bölcsességet a tőled kölcsön kapott drága gyermekek fölneveléséhez, és mindenekelőtt segíts eljuttatnunk őket Jézus lába elé. Ezt fontosabbnak tartjuk, mint az egészségünket, a munkánkat vagy a pénzügyeinket. Azt kérjük a legbuzgóbban, hogy teljes legyen a családi kör, amikor a mennyben találkozunk.' Isten nemcsak meghallgatta, hanem minden elképzelésünket felülmúlóan meg is áldotta ezt az imádságot. Az imádkozásunk olyan feladattá vált, amelyet Jimmel együtt élvezünk, és amely közelebb visz minket egymáshoz, miközben Istenhez közeledünk. Amellett a hetenkénti böjtölés jelentős emlékeztetőül szolgál a fontossági sorrendünket illetően: nehéz elfeledkezni a legfontosabb értékeinkről, amikor a hétből egy napon teljesen rájuk összpontosítunk. Végül a gyermekeinkre is hatottak ezek a fegyelmezett cselekedetek. Amikor böjtölni vagy imádkozni láttak minket, az alkalmat adott kifejtenünk, miért tesszük mindezt, mennyire szeretjük őket, s milyen nagy az Úr iránti szeretetünk és bizalmunk. Isten meghallgatja és tiszteletben tartja - a maga tökéletes időzítésével - a gyermekeinkért való könyörgésünket. Ha a legeslegjobbat akarjuk fiainknak és lányainknak, gyakori imádságban hívjuk segítségül a világegyetem legnagyobb hatalmát."51
1 Bringing up Boys (Carol Stream, IL: Tyndale House Publishers, 2001. Magyar kiadás: Keresztyén Ismeretterjesztő Alapítvány, 2003).
2 "Brainstorm: Neuroscientist Sandra Witelson Says Men's and Women's Brains Are Different", Chatelaine (1995. december): 72-74.
3 Louann Brizendine: The Female Brain (New York: Morgan Road Books, 2006), 12.
4 Michael Gurian, Ph.D.: The Wonder of Girls (New York: Simon and Schuster, 2002), 29.
5 Uo., 53.
6 Uo., 55.
7 Allan Pease és Allan Garner: Talk Language: How to Use Conversation for Profit and Pleasure (London: Simon and Schuster, 1985).
8 Michael Gurian ehhez hasonló gondolatot tárgyal The Wonder of Girls c. könyve 83-84. oldalán.
9 I. F. Bielsky és L. J. Young: "Oxytocin, Vasopressin, and Social Recognition and Reduction in Anxiety-Like Behavior in Vasopressin V1a Receptor Knockout Mice", Neuropsychopharmacology 29, no. 3 (2004): 483-493; C. S. Carter: "Developmental Consequences of Oxytocin", Physiology and Behavior 79, no. 3 (2003): 383-397.
10 Uo.
11 Brizendine: The Female Brain, 58.
12 Jeffrey Kluger: "The Science of Romance: Why We Love", Time (2008. január 28.): 54.
13 Joe S. McIlhaney Jr. és Freda McKissic Bush: Hooked: New Science on How Casual Sex Is Affecting Our Children (Chicago: Northfield Publishing, 2008).
14 E. Johannisson: "STDs, AIDS and Reproductive Health", Advances in Contraception (2005. június).
15 Lawrence K. Altman: "Sex Infections Found in Quarter of Teenage Girls", New York Times (2008. március 12.); "Teens Unaware of Sexually Transmitted Diseases until They Catch One, Carnegie Mellon Study Finds", Medical News Today (2006. január 3.).
16 Genital HPV Infection: CDC Fact Sheet, 2009; lásd http://www.cdc.gov/STD/HPV/STDFact-HPV.htm.
17 Uo.
18 Uo.
19 Uo.
20 Miriam Grossman, M.D.: Unprotected: A Campus Psychiatrist Reveals How Political Correctness in Her Profession Endangers Every Student (New York: Penguin Group, 2007), 3-4.
21 Uo.
22 Danice K. Eaton és mások: "Youth Risk Behavior Surveillance: United States, 2007", Surveillance Summaries, Morbidity and Mortality Weekly Report 57, no. SS-4; lásd http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/ss5704a1.htm.
23 Centers for Disease Control and Prevention, Surveillance Summaries, 1991-es adatok, YRBSS, "Youth Online: Comprehensive Results."
24 A Return to Modesty: Discovering the Lost Virtue (Free Press, 1999).
25 Wendy Shalit: Good Girl Revolution: Young Rebels with Self-Esteem and High Standards (New York: Ballantine, 2008), 233.
26 Wendy Shalit: "Modest Extremes: Why an Observant Jew Understands Sexuality Better than Hugh Hefner", In Character; lásd http://www.incharacter.org/article.php?article=55.
27 Wendy Shalit: Girls Gone Mild: Young Women Reclaim Self-Respect and Find It's Not Bad to Be Good (New York: Random House, 2007). 11.
28 Uo., 9.
29 Uo., xxi.
30 Uo., 75.
31 Uo., 149.
32 Shalit: Girls Gone Mild
33 Carol Platt Liebau: Prude: How the Sex-Obsessed Culture Damages Girls (and America, Too!) (New York: Center Street, 2007), 191-192.
34 Captivating: Unveiling the Mystery of a Woman's Soul (Nashville: Thomas Nelson, 2005), 146.
35 John Adams és Charles Francis Adams: The Works of John Adams, Second President of the United States (Boston: Little, Brown & Company, 1865), 171.
36 John Adams, idézet az Egyesült Államok hadseregének mondott beszédéből, 1798. október 11.; lásd itt.
37 Horace Mann: The Common School Journal: for the Year 1847, vol. IX (Boston: William B. Fowle, 1847): 181.
38 Meg Meeker: Strong Fathers, Strong Daughters: 10 Secrets Every Father Should Know (New York: Ballantine Books, 2006), 8-9, 18, 28.
39 "Father-Daughter Relationship Crucial to When Girls Enter Puberty, Researchers Say", Science Daily (1999. szeptember 27.); lásd http://www.sciencedaily.com/releases/1999/09/990927064822.htm.
40 R. L. Matchock és E. J. Susman: "Family Composition and Menarcheal Age: Anti-Inbreeding Strategies", American Journal of Human Biology 18, no. 4 (2006): 481-491.
41 Gurian: The Wonder of Girls, 23.
42 Frank Luntz: What Americans Really Want... Really: The Truth about Our Hopes, Dreams, and Fears (New York: Hyperion, 2009).
43 "Generation M: Media in the Lives of 8-18 Year-Olds," Kaiser Family Foundation (2005. március); lásd http://www.kff.org/entmedia/7250.cfm.
44 Az amerikai besorolás kissé eltérő; az eredetiben az "R" jelzés szerepel, a "12 éven felülieknek" helyett pedig a "PG-13", melyek a 17, illetve 13 év alattiak felnőtt felügyeletét igénylik.
45 Christian Smith és Melinda Lundquist Denton: Soul Searching: The Religious and Spiritual Lives of American Teenagers (New York: Oxford University Press, 2005), 222.
46 Christine E. Kaestle, Carolyn T. Halpern, William C. Miller és Carol A. Ford: "Young Age at First Sexual Intercourse and Sexually Transmitted Infections in Adolescents and Young Adults", American Journal of Epidemiology 161, no. 8 (2005): 774-780.
47 Uo.
48 Rebecca L. Collins, Marc N. Elliott, Sandra H. Berry, David E. Kanouse, Dale Kunkel, Sarah B. Hunter és Angela Miu: "Watching Sex on Television Predicts Adolescent Initiation of Sexual Behavior", Pediatrics 114, no. 3 (2004. szeptember): E280-E289.
49 Lásd http://www.youtube.com/t/fact_sheet.
50 Brenda Rindge: "Teen 'Sexting' Risky Behavior", Post and Courier (2009. január 6.): D1.
51 James és Shirley Dobson: Night Light for Parents (Carol Stream, IL: Tyndale House Publishers, 2002), 22.
Hargitai Róbert (www.hivo.hu), 2013.01-2016.10.
Változtatás nélkül szabadon másolható a fenti forrásmegjelöléssel (letöltése ingyenes).
További információk (kezdőlap)